Met de trein van België naar Nederland reizen – of omgekeerd – is tegenwoordig een fluitje van een cent. Des te meer sinds december 2024, toen het internationale treinaanbod tussen beide Lage Landen fors uitbreidde. Dagelijks steken er nu maar liefst 160 reizigerstreinen de Belgisch-Nederlandse grens over. Maar welke trein beantwoordt nu het meest aan jouw wensen en budget? Wel, in dit artikel geven we jou alvast een mooi overzicht van alle mogelijkheden én schenken we je ook nog wat nuttige tips om de meest voordelige tickets te scoren.
De as Brussel – Antwerpen – Rotterdam – Amsterdam vormt ontegensprekelijk de slagader van het internationale treinverkeer tussen België en Nederland, goed voor zo’n 45 langeafstandstreinen per dag in iedere richting. Je kan op dit traject zomaar even kiezen tussen drie verschillende treinen: Eurostar, EuroCity Direct en EuroCity. Bovendien gebruiken deze treinen tussen Antwerpen, Rotterdam en Schiphol de hogesnelheidslijn en zijn het aantal tussenstops beperkt, wat ook nog eens de reistijd tussen enkele van de belangrijkste steden in de Lage Landen ten goede komt. En mits een vlotte overstap in de stations Rotterdam-Centraal en Schiphol Airport open je ook de deur naar vele andere bestemmingen in Nederland.
In het onderstaande overzicht sommen we alvast minutieus alle mogelijkheden op om met de trein tussen België en Nederland te reizen. En geloof ons maar: dat zijn er best nogal wat!
1. Eurostar
De rode hogesnelheidstreinen van Eurostar * flitsen 16 keer per dag van Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal naar Rotterdam-Centraal, Schiphol Airport en Amsterdam-Centraal. Op sommige delen van het traject halen ze snelheden tot 300 km/u, wat Eurostar ontegensprekelijk tot de snelheidsduivel van de Lage Landen kroont. Van Brussel-Zuid naar Amsterdam-Centraal doe je er net geen twee uur over en van Antwerpen sta in amper een goed halfuur in Rotterdam. Er is bovendien een bar aan boord van de trein: Eurostar Café. En reizigers die in Eurostar Premier reizen – de hoogste klasse van de drie – krijgen gratis een (bescheiden) maaltijd en een drankje aangeboden aan hun zitplaats. De twee andere klassen zijn Eurostar Standard en Eurostar Premier. Het enige verschil tussen deze twee klassen zijn de afmetingen van de zitplaatsen, niets meer en niets minder.
Bij Eurostar is het weliswaar verplicht om te reserveren. Je bent dan ook gebonden aan de trein en de zitplaats die je boekt. Mocht het nodig zijn, kan je je ticket wel tot één uur voor vertrek kosteloos omboeken naar een andere trein, mits het betalen van het eventuele prijsverschil. Je ticket helemaal annuleren kan dan weer tot 7 dagen voor vertrek, mits een dossierkost van 25 euro. Reis je in Eurostar Premier, dan zijn deze voorwaarden nog een pak flexibeler.
Hoe snel deze pijlsnelle treinen ook zijn, des te prijzig kunnen ze wel vaak zijn. Eurostar werkt immers met dynamische prijzen, net zoals in de luchtvaart. De wet van vraag en aanbod dus. Beslis je last minute om nog een Eurostar-ticket te kopen? Verwacht je dan maar aan torenhoge tarieven. Met andere woorden: wees er op tijd bij, wil je mooie deals smeden. Tickets zijn gemiddeld vanaf een zevental maanden op voorhand te koop en starten aan 29 euro. Wij zijn trouwens erg benieuwd of de concurrentie van de nieuwe EuroCity Direct invloed zal uitoefenen op de prijzen van Eurostar (zie verder).
* Er rijden op dit traject ook Eurostar-treinen van de verbinding Londen – Amsterdam, maar deze zijn in principe niet toegankelijk voor reizigers tussen België en Nederland, omwille van de tijdrovende incheckprocedures voor het Verenigd Koninkrijk.
2. EuroCity Direct
EuroCity Direct is het jongste kindje van de klas. Pas eind 2024 zag deze nieuwe snelle treinverbinding tussen Brussel en Amsterdam het daglicht. De Nederlandse Spoorwegen (NS) zetten er hun nieuwste speeltje op in: de comfortabele ICNG (InterCity Nieuwe Generatie), bijgenaamd ‘de wesp’, omwille van hun opmerkelijke uiterlijk. Hoewel dit officieel geen hogesnelheidstreinen betamen, halen ze toch snelheden tot 200 km/u. In tegenstelling tot Eurostar biedt EuroCity Direct geen catering aan boord aan.
Desondanks is de EuroCity Direct een geduchte concurrent voor Eurostar. Qua reistijd zijn beide treinen aan elkaar gewaagd, terwijl de ticketprijzen bij EuroCity Direct doorgaans een stuk lager lager liggen dan bij Eurostar. Tickets van Brussel naar Amsterdam scoor je al vanaf 25 euro enkele reis.
Verder zijn het traject en de tussenstops van EuroCity Direct quasi gelijk aan die van Eurostar. Tussen Brussel-Zuid en Schiphol Airport stoppen ze namelijk allebei in Antwerpen-Centraal en Rotterdam-Centraal. Na Schiphol treint de EuroCity Direct weliswaar niet naar Amsterdam-Centraal, maar naar Amsterdam-Zuid, middenin het zakendistrict van de Nederlandse hoofdstad. Op zich geen drama, aangezien je vanaf dit station te voet, met de tram of met de metro ook wel vlot in het centrum van Amsterdam komt. Naar het Van Gogh Museum bijvoorbeeld is het maar een goed halfuur wandelen, wat zelfs sneller is dan vanaf Amsterdam-Centraal!
Er is geen zitplaatsreservatie in de trein en met een (weliswaar duurder) High Flex-ticket kan je eender welke EuroCity Direct nemen op de gekozen reisdag. Ieder uur is er wel een trein. Enkel tickets voor EuroCity Direct zijn geldig op deze treinen. Reizigers met een ticket voor EuroCity Direct zijn dan weer niet welkom op andere treinen, met uitzondering van de IC Direct, de snelle treindiensten van NS tussen Rotterdam, Schiphol en Amsterdam.
Wist je overigens dat de EuroCity Direct voorbij Amsterdam ook nog verder naar Almere en Lelystad spoort? De Nederlandse provincie Flevoland geniet hierdoor van een rechtstreekse verbinding met België. Een primeur!
3. EuroCity Brussel – Rotterdam
De EuroCity Brussel – Rotterdam is eigenlijk de verderzetting van de vroegere IC Brussel – Amsterdam, in de volksmond beter gekend als de ‘Benelux’. Al rijdt de trein vanuit Brussel tegenwoordig niet verder dan Rotterdam. Wens je toch verder te reizen naar Schiphol Airport en Amsterdam? Dan kies je beter voor Eurostar of de EuroCity Direct. Of je stapt in Rotterdam-Centraal over op een binnenlandse IC (Direct) van de NS.
Op het resterende traject bleven de oorspronkelijke haltes van de gewezen IC Brussel – Amsterdam wel gehandhaafd: Brussel-Zuid, Brussel-Centraal, Brussel-Noord, Brussels Airport, Mechelen, Antwerpen-Berchem, Antwerpen-Centraal, Noorderkempen, Breda en Rotterdam-Centraal. Ergens wel spijtig dat deze trein vanaf Rotterdam niet doorrrijdt naar Den Haag. Sinds de opening van de hogesnelheidslijn tussen Rotterdam en Schiphol is de politieke hoofdstad van Nederland immers niet meer rechtstreeks verbonden met Brussel.
Vanuit België is de EuroCity vooral interessant wanneer je naar de Nederlandse provincie Noord-Brabant reist, met het station van Breda als toegangspoort. Vanaf Breda kan je zo nog verder sporen naar steden als Tilburg, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch. Voor Nederlanders is de EuroCity dan weer interessant om naar Mechelen en de luchthaven van Brussel te reizen.
Hoewel de EuroCity Brussel – Rotterdam ook deels gebruik maakt van de hogesnelheidslijn, is hun maximumsnelheid beperkt tot 160 km/u. Ook door een groter aantal tussenstops en de omweg via Brussels Airport is deze trein op het traject van Brussel naar Rotterdam een stuk trager dan Eurostar en EuroCity Direct, maar ook wel iets goedkoper. Een ticket van Brussel naar Rotterdam heb je al vanaf 20 euro. Van Antwerpen naar Breda betaal je voor een enkele reis zelfs maar 5,40 euro! Bovendien gelden ook binnenlandse treinkaartjes van de NMBS en de NS op het nationale deel van het traject. Ook met een Interrail Pas mag je zonder toeslag gebruik maken van deze treinen.
Net zoals bij EuroCity Direct is er ook bij de EuroCity Brussel – Rotterdam geen zitplaatsreservatie. Je bent ook wel gebonden aan de door jouw gekozen trein, tenzij je voor het High Flex-tarief kiest. In dat geval mag je eender welke EuroCity nemen op de gekozen reisdag. Ook deze trein rijdt één keer per uur in iedere richting. Je hebt met dit ticket echter geen toegang tot andere internationale treinen, zoals Eurostar en EuroCity Direct.
Tip!
4. S32 Puurs – Antwerpen – Roosendaal
Tot aan de opening van de hogesnelheidslijnen tussen Antwerpen en Schiphol – in 2009 – reden alle internationale treinen tussen België en Nederland via de historische spoorlijn 12 Antwerpen – Roosendaal. Nu resten op deze grensoverschrijdende spoorlijn enkel nog de tergend trage boemeltreinen van de S32-verbinding Puurs – Antwerpen – Roosendaal. Ze zijn onderdeel van het voorstadsverkeer rond Antwerpen. Vanaf Essen stoten ze één keer per uur door tot het Nederlandse Roosendaal, via Essen-Grens. Aanlokkelijk is deze verbinding alleszins niet. De treinen rijden aan een slakkentempo, hebben onderweg veel tussenstops en de NMBS zet er ook nog eens stokoude treinstellen op in.
De S32-treinen zijn vooral van lokaal belang voor reizigers uit de Noorderkempen. Wie vanuit België naar de Nederlandse provincie Zeeland wil sporen – of omgekeerd – kan eveneens voor deze trein kiezen. Zo kan je in het station van Roosendaal vlot overstappen op de treinen van NS richting Bergen-op-Zoom, Middelburg en Vlissingen. Voor andere bestemmingen binnen Nederland ben je beter af met Eurostar, EuroCity Direct of EuroCity, via de eerder genoemde hogesnelheidslijn.
Tickets voor dit traject zijn daarentegen erg flexibel. Je kan eender welke trein op deze verbinding nemen. Er gelden vaste tarieven en reserveren is niet mogelijk. Voor een enkele reis van Antwerpen naar Roosendaal bijvoorbeeld betaal je 8,70 euro in tweede klasse en 12,60 euro in eerste klasse.
Tip!
5. European Sleeper
De kans is groot dat je nu flink je wenkbrauwen fronst, maar je kan tussen België en Nederland ook… de nachttrein nemen! Al is er toch enige nuance vereist. Je reist zelfs niet eens ’s nachts, in dit geval. De ‘Good Night Train’ van de Belgisch-Nederlandse start-up European Sleeper – die sinds 2023 Brussel met Praag via Amsterdam en Berlijn verbindt – neemt namelijk ook reizigers mee tussen België en Nederland. Een zitplaats in een compartiment van zes heb je al vanaf 29 euro enkele reis.
In België stopt de ‘Good Night Train’ van European Sleeper in Brussel-Zuid en Antwerpen-Centraal. In Nederland kan je in- of uitstappen in Roosendaal, Rotterdam-Centraal, Den Haag HS, Amsterdam-Centraal, Amersfoort-Centraal en Deventer. De trein verlaat Brussel-Zuid steevast ’s avonds, om Deventer even voor middernacht te bereiken. De omgekeerde reisweg geschiedt al vroeg in de ochtend. De nachttrein rijdt wel maar drie keer per week (maandag, woensdag en donderdag), is niet van de snelste en is bovendien erg vertragingsgevoelig. Je bent dus eerlijk gezegd veel beter af met andere treinen.
6. S43 Luik – Maastricht – Aken (Drielandentrein)
Er is nog een derde Belgisch-Nederlandse grensovergang voor treinen: Visé-Frontière, tussen het Waalse Luik en Limburgse Maastricht. Voor veel Belgische treinreizigers is dit dé poort naar de stad Maastricht en Nederlands Limburg. Nederlanders gebruiken de grensovergang dan weer om naar Luik en de Belgische Ardennen te sporen.
Sinds 30 juni 2024 baat de Nederlandse vervoerder Arriva op dit traject de nagelnieuwe Drielandentrein uit. Deze regionale trein rijdt ieder uur van Luik naar Maastricht en verder naar de domstad Aken. België, Nederland en Duitsland zijn zo rechtstreeks met elkaar verbonden door één enkele trein. Ook het pittoreske stadje Valkenburg geniet sindsdien ieder uur van een rechtstreekse verbinding met Luik.
De drie betrokken landen gebruiken elk wel een andere benaming voor deze Drielandentrein, wat soms voor verwarring kan zorgen. In België is de trein onderdeel van het Luikse voorstadsnet en rijdt het onder het lijnnummer S43. In Nederland wordt de trein als ‘sneltrein’ bestempeld, terwijl de Duitsers het dan weer onder de verbinding RE18 catalogeren. In alle drie de landen maakt de trein gewoon deel uit van het nationale treinaanbod.
Zowel tickets van de NMBS, NS, Arriva als DB zijn geldig op de Drielandentrein, ook wanneer je enkel op een binnenlands deel van het traject reist. Plaatsen reserveren is niet mogelijk. Daarnaast is er ook het Euregioticket. Met dit ticket mag je de ganse dag lang alle bussen en treinen in de internationale driehoek Luik-Hasselt-Maastricht-Aken gebruiken, dus ook de Drielandentrein. Enkel hogesnelheidstreinen zijn niet toegankelijk met dit ticket. In het weekend is het Euregioticket bovendien geldig voor het hele gezin: tot 2 volwassenen en 3 kinderen jonger dan 12 jaar.
Tip!
7. Waar tickets kopen voor internationale treinreizen tussen België en Nederland?
Online tickets
Tickets voor internationale treinreizen tussen België en Nederland koop je best online via de website of de app van NS Internationaal of NMBS Internationaal. Zo kan je de prijzen van de verschillende treinen rustig vergelijken met elkaar. Vooral op de as Brussel – Antwerpen – Rotterdam – Amsterdam zijn de mogelijkheden legio. Eurostar, EuroCity Direct en EuroCity beschikken namelijk elk over hun eigen tarieven en voorwaarden.
Houd er trouwens rekening mee dat heel wat Nederlandse stations met poortjes uitgerust zijn! Om het poortje te openen, scan je de QR-code op je ticket. Dit geldt ook voor het station van Brussels Airport. Wie naar of van Brussels Airport reist, die moet trouwens een supplement betalen (6,90 euro). Dit zit meestal al in je internationaal ticket inbegrepen.
Treintickets tussen België en Nederland koop je online via één van de volgende kanalen:
Aan een ticketautomaat
Tickets voor korte grensoverschrijdende ritten van België naar Roosendaal en Maastricht, evenals het Euregioticket, kan je ook aan een ticketautomaat van de NMBS kopen. In België betaal je steeds dezelfde prijs, of je het ticket nu online of via een automaat aankoopt. In Nederland daarentegen betaal je 1,50 euro extra voor je ticket, wanneer je die aan een NS-ticketautomaat koopt, in plaats van online.
Tip!
Aan het loket of telefonisch
In sommige Belgische en Nederlandse stations kan je voor internationale tickets ook terecht aan het loket, maar dan betaal je wel dossierkosten bovenop je ticket.
- Een lijst met de Belgische stations die internationale tickets verkopen, vind je hier: https://www.b-europe.com/NL/Veelgestelde-Vragen/Tickets#InternationalStations
- Een lijst met de Nederlandse stations die internationale tickets verkopen, vind je hier: https://www.nsinternational.com/nl/tickets/openingstijden-service-winkels
Ook telefonisch kan je nog steeds internationale tickets boeken, eveneens met een toeslag:
- Telefonisch reserveren in België: +32 70 79 79 79
- Telefonisch reserveren in Nederland: +31 30 23 000 23
Onmiddellijke aansluiting
9 tips om stress bij treinvertragingen te vermijden
TreinTrips voor beginners: Luxemburg
Treintrips voor beginners: Nederland
Disclaimer: Dit artikel maakt gebruik van affiliate links. Doe je via deze weg een aankoop, dan steun je daarmee onze website, zonder dat het jou iets extra kost. Op die manier kunnen wij je gratis blijven inspireren met en informeren over de mooiste treintrips.